سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنگام برخورد با مشکلات و بن بست هاى زندگى

 

<p>  گنجینه روشن  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در آیین گشایش سی و ششمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با تبریک ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع)و خوشآمدگویی به میهمانان حاضر از اقصی نقاط جهان اسلام، با طرح این پرسش که در این کنفرانس چه راهکارهایی برای ارتقای وحدت در امت اسلامی باید به کار گرفته شود و پیشبینیها لازم برای پیشگیری از تفرقه و جدایی چیست؟ دین با تعلیمات صحیح و استوارش مى تواند عامل مؤثرى براى پیشرفت هاى علمى باشد، (دقت کنید) زیرا از یکسو: اساس دین بر آزادى اراده و این که هرکس در گرو عمل خویش است گذارده شده است. 1. گواهی دادن بر ایمان (شهادتین): «لا اله الا الله. «دین» یک نهضت همه جانبه، براى اصلاح فکر و عقیده، و پرورش اصول عالى اخلاق انسانى، و حسن روابط افراد اجتماع، و حذف هرگونه تبعیض ناروا، در پرتو ایمان بخدا و احساس مسؤولیت درونى است. به همین دلیل کمتر موردى مى توان پیدا کرد که یک فرد مذهبى گرفتار عکس العمل هاى حاد یأس مانند «انتحار و خود کشى، هیجان هاى عصبى; بیمارى هاى روانى» که واکنش ناامیدى و احساس شکست قطعى هستند; شده باشد. همان طورى که «ویل دورانت» فیلسوف و مورخ معروف در کتاب «لذّات فلسفه» مى گوید: «بدون ضمانت مذهب اخلاق یک حسابگرى بیش نیست»، و بدون آن احساس تکلیف از میان مى رود. </p>

<p> مذهب تکیه گاه مؤثرى براى مبارزه با حوادث سخت زندگى و پیشگیرى از واکنش هاى نامطلوب یأس و نومیدى است که به هنگام برخورد با مشکلات و بن بست هاى زندگى دست مى دهد. دیگر «عامل بازدارنده»; در برابر اثرات منفى درگیرى ها و پیکارهاى انسان با حوادث سخت زندگى است. تأثیر یک سلسله موهومات در سر نوشت خود» که حتى در حالات بعضى از دانشمندان جهان دیده مى شود، همه ناشى از همین «خلأ روحى» است، مذهب خلأ ایدئولوژیکى و فکرى انسان را به تعلیمات صحیح خود پر مى کند و از گرایش به بیهودگى ها و موهومات باز مى دارد. گفت: انسان معاصر میتواند با اتکای به خدا، با اعتماد به نفس و با آموختههای دینی زندگی سعادتمندی را برای خود رقم بزند. جوانان فرهیخته با گرایش به معنویت، روحیه مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، آماده بودن برای خطر کردن در مسیر یک زندگی دینمدارانه و نیروهای فرهیخته عالِم عامل از دیگر سرمایههای عظیم جهان اسلام هستند و اندیشمندان جهان اسلام سرمایه عظیمی هستند که آمادگی دارند از حوزهها، دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مختلف در کنار هم در مقابل تفکر الحادی،  گنجینه روشن  سکولار، تفکر تکفیری و افراطی ایستادگی کنند. </p>

<p> پیش از ایشان هم بسیاری کوشیدند گرایشهای مختلف در میان روشنفکران دینی را از هم تفکیک کنند و این کار تازهای نیست. این اعتقادات و اعمال کسانی که به آنها باور دارند را در یک مجتمعی معنوی به نام «کلیسا» (سازمان دینی) متحد میکند. «نگاه به جامعیت دین» و «پاسخگو بودن دین به نیازهای انسان معاصر»، به انسان قوت و قدرتی میدهد که او بتواند در مقابل تهاجمهای فرهنگی و نسخههای ارائه شده از غرب و شرق که هیچ تناسبی با یک زندگی دینمدارانه ندارد، ایستادگی کند. امروز مسلمانان اشتراکات بسیاری دارند که میتواند یک قدرت عظیم و تمدنی دینی در عالم پدید آورد و در مقابل همه مدعیان تمدن سر بلند باشد، پرچم خود را برافراشته کند و برای انسان معاصر سبک زندگی ارائه دهد. آنجا، یک فرازهایی از دعای عرفه را خواندم، گفتم: اسلام، خدا را این گونه به ما نشان میدهد. بسیاری از احکام بود که علمای یهود اینها را مخفی یا عوض کرده بودند.</p>

<p> دشمنان در مقابل راهبرد وحدت موج اسلام هراسی به راه انداختند، برای ترویج اسلامهراسی  گنجینه روشن  تروریسم و بسیاری از توطئهها و فتنههای دیگر را در عالم اسلام به راه انداختند، اما آنچه که توانست توطئههای آنها را نقش برآب کند، انسجام، وحدت، یکپارچکی، دشمنشناسی و دشمنستیزی و در یک کلام بصیرت بود. پیغمبر را فرستاد تا «أَظْهَرَ بِهِ الشَّرَائِعَ الْمَجْهُولَةَ»؛ احکامی بود که خدا آنها را وضع فرموده بود ولی مجهول بود. «وَ قَمَعَ بِهِ الْبِدَعَ الْمَدْخُولَةَ»؛ یک چیزهایی را قاطی دین کرده بودند که بدعت بود اینها را ریشه کن کند این وظایف پیغمبر است. وقتی آیات قرآن نازل شد بسیاری از اینها حقیقت را شناختند و بسیار شاد شدند که از شادی اشک میریختند «تَری أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ 11»؛ من خودم شاهد بودم در ریودوژانیروی برزیل و در دانشگاهی که برای کاتولیکها بود و جمعی که از اصحاب کلیسا بودند، از ما دعوت کرده بودند، که درباره معارف اسلامی صحبت کنیم. جواب: اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقی بین قبل از نماز و بعد از نماز نیست و در هر صورت باید مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند. در جایی ضمن اشاره به اینکه بعضی فیلسوفان، مشرب تحلیلی دارند و بعضی دیگر مشرب وجودی (اگزیستانسیالیستی)، میگوید که معتقد است که باید مسائل را از فلسفههای وجودی گرفت و روشها را از فلسفههای تحلیلی.</p>